Tessa 1,2,3,4!

Today the Tessa Sheath dress is the Feature Friday pattern of the week. It’s a perfect basic if you ask me. I show below my now 4 dresses made. Check them out!
Oh yes, code ‘Ilsegives10‘ gives you an extra 10% off. Be sure to use it at checkout.

This Tessa dress is definitely my showpiece. To my changes. I did four alterations. The first adjustment is the easiest.

  • I added 16 cm or 6.2″ to the bottom to get this length. I wanted my boots still to be visible and also be able to easily climb the stairs with a longer dress.
  • I borrowed the neckline from the Arlington Sweater to have a turtleneck. This wasn’t easy, but when you lower and take in your neckline, make sure your circumference of your Arlington Sweater neckline matches your new neckline. Otherwise, your turtleneck will no longer fit properly.
  • I made bishop sleeves and, again, I went by the Arlington. I took the two pattern pieces of the sleeves and a piece of pattern paper and slid it between them. The main rule is that you have to copy the sleeve head from the Tessa Dress and then I widened the sleeve just like the one from the Arlington and to the same length. Below I show you how I did it.
  • Last detail: I added side ties to my waist to accentuate my waist more. Next time I think I will shorten them a bit.

When you have your pattern piece, you can cut it mirrored. You put the sleeve in after you sewed your shoulder seams. Don’t forget to add your bows first before closing your side seams.
Gathering the bottom of the sleeve can be done before or after closing the side seams, whichever works best for you. Then gather your threads so your sleeve cuffs fit nicely.

Vandaag is de Tessa Sheath dress het Feature Friday patroon van de week. Het is een perfecte basis als je het mij vraagt. Ik toon hieronder mijn inmiddels 4 gemaakte jurken. Kijk je mee?
Oh ja, code ‘Ilsegives10’ geeft je een extra 10% extra korting. Gebruik deze zeker bij het afrekenen.

Deze Tessa jurk is zeker mijn pronkstuk. Ik deed vier aanpassingen, de eerste is de makkelijkste:

  • Ik voegde 16 cm toe aan de onderkant om deze lengte te krijgen. Ik wilde dat mijn laarzen nog zichtbaar waren en dat ik met een langere jurk gemakkelijk de trap op kon.
  • Ik leende de halslijn van de Arlington Sweater om een turtleneck te krijgen. Dat was niet gemakkelijk, maar als je je halslijn laat zakken en inneemt, zorg er dan voor dat de omtrek van de halslijn van je Arlington Sweater overeenkomt met je nieuwe halslijn. Anders past je coltrui niet meer goed.
  • Ik koos voor bisschopsmouwen en, opnieuw, ben ik uitgegaan van de Arlington. Ik nam de twee patroondelen van de mouwen en een stukje patroonpapier en schoof dat ertussen. De hoofdregel is dat je de mouwkop van de Tessa Dress moet kopiëren en vervolgens heb ik de mouw verbreed, net als die van de Arlington en op dezelfde lengte. Hieronder laat ik zien hoe ik dat heb gedaan.
  • Laatste detail: Ik heb 2 strik linten aan de zijkant toegevoegd om mijn taille meer te accentueren. Ik volgde daarvoor de instructies uit Keira’s post. Ik denk dat ik ze de volgende keer wat korter maak.

Wanneer je je patroondeel hebt, kan je het gespiegeld knippen. De mouw zet je in nadat je je schoudernaden toe naaide. Vergeet eerst niet je strikken toe te voegen vooraleer je je zijnaden sluit.
Het rimpelen van de onderkant van de mouw kan voor of na het sluiten van de zijnaden doen, wat voor jou het beste werkt. Rimpel dan je draden zodat je mouwboorden mooi passen.

The dress has the option for a scoop neckline and a slight boat neck as I did. I sewed the longest version, but there is also a knee length. There is always variation in sleeve lengths too and this time I chose the 3/4 length and this in a contrasting color. The fabric I used is a scuba.

Once the paper pattern was taped and my fabric cut, I sewed the dress in 1.5 hours.
So a maximum result in a short period of time!

Naar mijn Tessa Sheath Dress! De jurk heeft de mogelijkheid voor een diepere hals en een lichte boothals zoals ik deed. Ik naaide de langste versie, maar er is ook een knielengte. In mouwlengtes is er ook altijd variatie en deze keer koos ik voor de 3/4 lengte en dit in een contrasterende kleur. De stof die ik gebruikte is een scuba.

Toen het papieren patroon eenmaal geplakt was en mijn stof geknipt, naaide ik de jurk op 1,5 uur.

This one is my most romantic Tessa Dress in a bubble crepe and stretch lace. I added a ruffle bottom piece.

Here’s how I did it:
Sew and finish the dress as written, except hemming the bottom.
Measure the width of the bottom of your unfinished dress (knee length or shin length) and double it. (For me I had a width of 1m30 or 51” so I needed a ruffle with a width of 2m60 or 102” on my knee length dress.)
Determine the height of your ruffle. (As I wanted a maxi dress I cut a height of 35 cm or 13.8”, seam allowances included.)
After this I cut two strips with a length of 1m30/ 51” and 35 cm/ 13.8 “ high and I sewed them together.
Maybe this step is unnecessary for you but I divided the bottom of my dress in four and marked it with a pin and I did the same for my strip – ruffle in the making. This means that I keep my four equal parts.
Gathering the Ruffle

Up to gather them! I basted two rows at the upper end from my ruffle with my biggest machine stitch. Two rows? Yes, this way you can get the most deep and beautiful gathers.
Gently pull the bobbin threads forming small ruffles in the fabric. Evenly gather the ruffle until it is the same width as the bottom of your dress.
Slide your ruffle, right sides together, inside the dress. Match the side seams and your pins you marked before. Pin in place and sew.
Finish the seam and remove your gathering stitches.

Dit is wel mijn meest romantische versie van de Tessa Dress in een bubble crepe en stretch kant. Zo deed ik het:
Naai en werk de jurk af zoals beschreven, behalve het zomen van de onderkant.
Meet de breedte van de onderkant van je onafgewerkte jurk (knielengte of scheenlengte) en verdubbel die. (Bij mij had ik een breedte van 1m30 of 51″, dus ik had een ruche nodig met een breedte van 2m60 of 102″ op mijn knielengte jurk).
Bepaal de hoogte van je ruche. (Omdat ik een maxi-jurk wilde, heb ik een hoogte van 35 cm geknipt, naadtoeslagen inbegrepen).
Hierna knipte ik twee stroken met een lengte van 1m30/ 51″ en 35 cm/ 13.8″ hoog en ik naaide ze aan elkaar.
Misschien is deze stap niet nodig voor jou, maar ik heb de onderkant van mijn jurk in vieren gedeeld en gemarkeerd met een speld en ik heb hetzelfde gedaan voor mijn strook – ruches in de maak. Dit betekent dat ik mijn vier gelijke delen houd.
De ruches rimpelen
Op naar het rimpelen! Ik heb twee rijen aan de bovenkant van mijn ruche vastgenaaid met mijn grootste machinesteek. Twee rijen? Ja, zo krijg je de mooiste en diepste rimpels.
Trek voorzichtig aan de onderdraad en vorm zo kleine ruches in de stof. Rimpel de ruches gelijkmatig tot ze even breed zijn als de onderkant van je jurk.
Schuif je ruches, met de goede kanten op elkaar, in de jurk. Zorg dat de zijnaden en de spelden die je eerder hebt gemarkeerd overeenkomen. Speld vast en naai.
Werk de naad af en verwijder je rimpelsteken.

And this is my most simple Tessa but still very stylish. I used a cotton knit for it. Which one do you like best?

Thanks for using my code ‘Ilsegives10′ at checkout!

Be sure to follow me on Instagram @sewsewilse.

En dit is mijn meest eenvoudige Tessa maar toch heel stijlvol. Ik gebruikte een katoenen tricot. Welke vind jij het leukst?

Dank je wel om mijn code ‘Ilsegives10‘ te gebruiken aan de checkout!

Je vindt me ook op Instagram @sewsewilse.

Plaats een reactie